14 نوامبر 2023 - یک تحقیق جهانی نشان داده است که از هر ده نفری که مبتلا به دیابت بودند، هفت نفر پس از ایجاد عوارض مرتبط با این بیماری متوجه شدند که به بیماری دیابت مبتلا هستند.علاوه بر این، 94 درصد از افراد مورد بررسی در طول زندگی خود با دیابت، یک یا چند عارضه دیابت را تجربه کرده بودند.

این یافته ها برگرفته از تحقیقات جهانی است که اخیراً توسط فدراسیون بین المللی دیابت(IDF) در آستانه روز جهانی دیابت، انجام و منتشر شده است.

این نظرسنجی در میان افراد مبتلا به دیابت در سراسر آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی برای درک سطح آگاهی و تأثیر عوارض مرتبط با دیابت انجام شد.

عوارض مرتبط با دیابت می تواند جدی و در برخی موارد تهدید کننده ی زندگی باشد. آنها شامل آسیب به قلب، چشم، کلیه ها و پاها هستند.

خطر عوارض، استرس قابل توجهی را به افراد مبتلا به دیابت وارد می کند. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که بیشتر روزها نگران ایجاد عوارض مرتبط با دیابت هستند.

خطر عوارض را می توان با تشخیص زودهنگام، درمان به موقع و خودمراقبتی آگاهانه به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وقتی از هر پنج پاسخ دهنده در مورد پیشگیری از عوارض آنها سؤال شد، چهار نفر معتقد بودند که می توانستند کارهای بیشتری انجام دهند. نزدیک به دو سوم افراد فکر می کردند که پزشک و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها می توانستند کارهای بیشتری برای آنها انجام دهند.

پروفسور اختر حسین، درباره ی یافته‌های تحقیق اخیر گفت: برای بهبود آگاهی دیابت و ارائه آموزش برای حمایت از تشخیص زودهنگام و مدیریت عوارض، باید کارهای بیشتری انجام شود.آنچه آموخته‌ایم یادآوری واضحی است که دیابت اغلب تا زمانی که یک یا چند عارضه ایجاد نکرده باشد، شناسایی نمی‌شود. ما می دانیم که با اطلاعات و مراقبت صحیح، افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلای خود به عوارض این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند.به علاوه، اقداماتی وجود دارد که افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 می توانند برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری کامل از شروع این بیماری انجام دهند.

او افزود: این نکته کلیدی است که از میزان خطر ابتلای خود به دیابت آگاه شوید، بدانید که باید به دنبال چه باشید و بدانید که باید چه اقداماتی انجام دهید.

چندین عامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این موارد شامل سابقه خانوادگی، وزن، سن، قومیت، عدم تحرک و دیابت در دوران بارداری است که برخی از آنها را می توان با عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی کاهش داد.

بنابراین بهبود درک و آگاهی از عوامل خطر برای حمایت از پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع مهم است.

دیابت نوع 2، که بیش از 90 درصد از کل دیابت را تشکیل می دهد، اغلب به صورت بی صدا و با علائمی که مورد توجه قرار نمی گیرند، ایجاد می شود.در نتیجه، در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری- بیش از 50 درصد در برخی کشورها- دیابت تشخیص داده نمی شود و همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد، عوارض دیابت در زمان تشخیص در این افراد وجود دارد.

شایع ترین عوارضی که در میان پاسخ دهندگان به نظرسنجی تجربه می شود: مشکلات چشم (46 درصد)، پا (38 درصد) و مشکلات دهان و دندان (37 درصد) بود.

پروفسور حسین افزود: دیابت و عوارض آن می تواند به طور جدی بر زندگی روزمره ی کسانی که به حمایت مناسب دسترسی ندارند، تأثیر بگذارد و حتی زندگی آنها را به خطر بیاندازد.به همین دلیل لازم است سازمان ها و دولت ها در جهت بهبود آگاهی در مورد بهترین روش مدیریت این بیماری، کمک به افراد مبتلا به دیابت برای درک خطر خود و بهبود دسترسی به بهترین مراقبت های موجود، تلاش کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به دانش و منابع برای تشخیص زودهنگام دیابت و ارائه پشتیبانی مناسب مجهز باشند.

در روز جهانی دیابت، فدراسیون بین المللی دیابت از افراد خواسته است برای بررسی خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 اقدام کنند و از دولت‌ها در سراسر جهان خواسته است تا منابع کافی را برای بهبود دسترسی به تشخیص و مراقبت دیابت اختصاص دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این سازمان در آدرس https://worlddiabetesday.org/ مراجعه کنید.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/more-than-two-in-three-people-with-diabetes-already-have-complications-at-diagnosis-study-finds/